Kineziológia

Ugrás az adott témához:

1. A kineziológia hivatalos megközelítésben
2. A kineziológia egyszerűen: stresszoldás
3. Mikor ajánlott a kezelés?
4. Mit lehet érezni a kezelés alatt?
5. Hány kezelésre lesz szükség?
6. A kineziológia működési mechanizmusa: az izomtesztelés
7. Mi történik a kezelések során?
8. Milyen gyakran kell jönnöm kezelésre? Milyen hosszú egy kezelés?
9. Hány kezelésre lesz szükség?
10. A kezelés hatása
11. Kinek javallott a kineziológia?

 

1. A kineziológia hivatalos megközelítésben

A kineziológia görög szóösszetétel, kinesis mozgást, logos pedig tudományt jelent.

Magyarországon 1997 óta a természetgyógyászathoz tartozó hivatalosan elismert szakma.

Hivatalos megfogalmazása szerint egyrészt olyan egészségügyi tevékenység, amely a konvencionális (nyugati orvoslás tanain alapuló) gyógyítási módszereket kiegészíti, meghatározott esetekben helyettesíti (40/1997. (III. 5.) Kormány rendelet).

Másrészt olyan alternatív és komplementer (kiegészítő) jellegű, pedagógiai és pszichológiai elemeket is tartalmazó készség-, képesség és személyiségfejlesztő prevenciós (megelőző) és holisztikus (a test-szellem-lélek hármas egységének figyelembe vételén alapuló) módszer. Hatékonyan befolyásolja a test energia áramlását, az érzelmi stresszek feloldásával energetikai egyensúlyt hoz létre, valamint aktiválja a test öngyógyító mechanizmusát.

A 11/1997. (V. 28.) NM rendelet szerint a kineziológia a hagyományos távol-keleti gyógyászatra épülő gyógyítási és egészségfejlesztő rendszer, amely izomtesztek, speciális anamnézis felvétele, valamint speciális egyensúlyi és koordinációs technika segítségével oldja az ember távol-keleti megközelítés szerinti energiarendszerében levő blokádokat, kiegyensúlyozatlanságokat. A kineziológia az emberi készségek, képességek fejlesztésével, egészségmegőrzéssel foglalkozik azáltal, hogy a múltban és a jelenben elszenvedett stresszek, traumák negatív nyomait semlegesíti. A kineziológia az orvostudomány, a pszichológia és a pedagógia határterületén lévő készségfejlesztő, kiegészítő gyógyító rendszer.

 

 

2. A kineziológia egyszerűen: stresszoldás

Mégpedig az érzelmi és a fizikai stresszek oldása. Hiszen érzelmeink hatnak a testünkre, és a testünk is az érzelmeinkre, egyik nincs meg a másik nélkül, test-szellem-lélek kéz a kézben együtt járnak.

A kineziológia módszere segít változtatni a régi, berögzült, már nem is tudatosan, hanem automatikusan ismételt cselekvéseken, folyton felbukkanó negatív érzéseken, szorongáson.

Azon, hogy újra ugyanabba a nem kívánt élethelyzetbe kerüljünk (már megint ugyanolyan férfit választottam, mint amilyenek a korábbiak voltak; már megint hagytam magam becsapni, kihasználni; már megint átadtam az irányítást az életem felett, pedig én nem ezt akartam, és még lehetne sorolni…), ugyanolyan típusú embereket vonzzunk magunkhoz, ugyanazokat a köröket fussuk az életben a változtatás lehetőségének halovány szikrája nélkül. Segít kimászni a régen jó alaposan megásott gödörből.

És hogy miként képes erre?

Egy dolog biztos, a múltat nem tudjuk megváltoztatni. De a jelenben képesek vagyunk arra, hogy a jövőbeli viselkedésünket pozitív irányba alakítsuk. Egy gyerekkori megszégyenítő, fájdalmas vagy szomorú esemény alkalmával kialakult egyfajta viselkedési mintázat, ami hasonló helyzetekben felnőtt korban is ismételődik anélkül, hogy ez tudatos lenne. Nincs választás ekkor, ezt fog ismétlődni, és nem lehetséges kedvezően megoldani a hasonló helyzeteket. Már nem is emlékszünk arra, hogy mi történt régen, de az érzések és az, ahogy az adott helyzetben cselekszünk, rendszeresen ismétlődnek.

A kineziológia segítségével képesek vagyunk azonosítani azokat az életeseményeket, amelyek következtében úgy cselekszünk és érzünk, ahogy azt ma már nem szeretnénk, azonban eddig képtelenek voltunk rajta változtatni. A múltat nem tudjuk megváltoztatni, az megtörtént. Amire viszont képesek vagyunk a kineziológiával, hogy a múltban történt eseményekhez fűződő érzelmeken, az azóta ismételt reakciókon változtassunk. Ezáltal a jövőben már nem a korábbi viselkedést fogjuk ismételgetni, hanem új viselkedési formákat leszünk képesek kialakítani, amik segítenek abban, hogy előbbre lépjünk, változzunk és a környezetünkön is változtassunk.

Hiszen ha mi magunk változunk, arra a környezeted is reagálni fog.

A kineziológia eszköztárában olyan fizikai és érzelmi stresszoldó technikák állnak rendelkezésre, amelyek a test energetikai egyensúlyát állítják helyre, és az érzelmi stressz leküzdésére is alkalmasak. Hiszen ha hatunk testünkre, azzal a lélekre is hatunk, ha pedig megszabadulunk a lelki feszültségektől, testünk is megkönnyebbül, így kerül egyensúlyba test-lélek-szellem.

 

 

3. A kineziológia energetikai alapja

A kineziológia energetikai alapját a Hagyományos Kínai Orvoslás energiatana, a meridiánok rendszere képezi. A meridiánok (melyek létezését ma már a hivatalos tudomány eszközeivel is bizonyították) a testben futó csatornák, amelyek az életerő, a Csi (Qi) szállítására hivatottak. A Csi a testben meghatározott rend szerint egyenletesen áramlik, és minden egyes sejtünket ellátja energiával, életerővel. Ha azonban az energia áramlása valamilyen ok miatt nem egyenletes, blokkok jönnek létre. A blokkok következtében az egyik területen túlenergia, míg a másik területen energia hiány vagy pangás jön létre. Ennek következtében az érintett területek nem fogják tudni ellátni megfelelően a feladatukat, és előbb-utóbb fizikai szinten betegség alakul ki ott.

A kezelés célja az energiablokkok megállapítása és az energiák útjában álló akadályok feloldása bármilyen témára vonatkozóan, amelyben jobbulást, pozitív változást szeretnénk elérni.

  

 

4. Miért alakulnak ki az energia blokkok?

Ennek oka a stressz, amelynek két típusa van.

• A pozitív (vagy eustressz), ami életünk mozgatója, tehát hasznos, pl. egy vizsga előtt, ami kellő energiát, lendületet ad a maximális teljesítményhez.

• Van a negatív stressz (distressz), ami káros, amit pl. a vizsga előtt a túlzott elvárás miatt élünk meg.

„Nem a stressz öl meg, hanem az, ahogyan reagálsz rá!”

Tudnunk kell, hogy az agyunk eltárolja emlékként egész életünk minden egyes történését már a fogantatástól kezdve. Minden ilyen emlék egy történésből, az arra adott reakcióból, a hozzá tartozó érzelmekből, esetleg illatokból, színekből, hangulatokból, hangokból áll. Amikor újra hasonló szituációban vagyunk, stressz hatására az agy átkapcsol hátsó agyműködésbe, amelyet az agytörzs irányít. Ez lekapcsolja a tudatos agyműködést, az elülső agyi működést, ami a jelenben tartja az embert és választási lehetőségek után kutat, valamint a kreativitást is. A meglévő emlékképek között keresgélve a tudatalattinkban megjelenik az ehhez fűződő emlék, érzelmekkel, hangulatokkal együtt.

Ilyenkor már nincs szabad döntésünk, mert aszerint reagálunk, amit az emlék kivált belőlünk.

Ez persze nem tudatos. Csak annyit érzünk, hogy pl. ha egy kutya ugat, akkor megijedünk, és igyekszünk elmenni onnan, mert régen, amikor még kicsik voltunk és mindentől óvtak bennünket, azt tanították a felnőttek, hogy a kutyától félni kell, mert harap! Amikor tehát meghallunk egy kutyát ugatni, már nem is akarjuk tudni, milyen kutya ugat, vagy miért ugat. Testünk az izmaink összerándulásával reagál, az izmok elgyengülnek, és elmegyünk onnan.

Ez az élet minden területén így történik. Sokszor teljesen természetesnek vesszük ezeket a berögzült viselkedésformákat. Ilyenkor nincs tudatos agyműködés, de a stressz hatására érzelmi és fizikai blokkok alakulnak ki.

 

 

5. A stresszről

Nap, mint nap használjuk a stressz kifejezést, de vajon tudjuk-e, hogy mit is jelent, mi zajlik le a testünkben stresszhelyzetben és ez milyen következményekkel jár?

A stressz nem más, mint félelem, aggodalom, ami krónikus esetben szorongássá fokozódhat (amikor már nincs is valós emléked arról, hogy miért is félsz egyáltalán). Annak ellenére, hogy ma már védett, biztonságos környezetben élünk, rengeteg mindentől félhetünk. A magánytól, a kudarctól, a betegségektől, az időjárás viszontagságaitól, attól, hogy nem szeretnek minket, vagy nem vagyunk elég jók, nem értenek meg, nem fogadnak el, mellőzöttek leszünk. Félünk a függőségektől, de azokba kapaszkodunk. Félünk nagyot álmodni, de rettegünk attól is, hogy nem vagyunk elég különlegesek. Félünk, hogy nem találjuk meg a szerelmet, hogy nem tudjuk megtartani azt. Aggódunk, hogy a gyerek nem jól teljesít, boldogtalan, frusztrált. Félünk a haláltól, de még jobban rettegünk attól, hogy megéljük a saját életünket…

Minden félelemmel telített gondolat, a magány, a pesszimizmus, a munkahelyi és magánéleti stressz, a depresszió, a szorongás stresszreakciót indít el bennünk, ami veszélybe sodorja testünket.
Amikor valamilyen, számunkra fenyegető helyzettel kerülünk szembe, az agy a félelem érzetét éli át, ami a hipotalamuszon át számos hormon termelődéséhez vezet. Legvégül a mellékvese kiválasztja a kortizol nevű stresszhormont, hogy ezáltal támogassa a fenyegető helyzet leküzdését. A szimpatikus idegrendszer bekapcsolódik, megemeli a pulzusszámot és a vérnyomást, gyorsul a lélegzetvétel. A vér elsődlegesen a szív, az agy és a nagy izomcsoportok felé áramlik, gyors gondolkodást és mozgást lehetővé téve.

Az ősember számára az életben maradást jelentette, ha a megfelelő módon reagált egy olyan stresszhelyzetre („üss vagy fuss” helyzetre), mint egy ragadozó állat támadása. Ma is pontosan ugyanazok az élettani folyamatok zajlanak le bennünk stressz esetén, mint az ősemberben. Csak mi már nem a ragadozó állatok támadásának vagyunk kitéve, hanem a minket körülvevő környezet és társadalom elvárásainak, valamint a saját gondolataink, elvárásaink, szándékaink kereszttüzének.

Vajon a testünkben lezajló folyamatok ugyanúgy segítik az életben maradásunkat, mint az ősemberét? Vagy éppen ellenkezőleg hatnak ránk?

Mi a stresszhelyzet következménye?

A kortizol elnyomja az immunrendszert, a test leállít minden rutinjellegű karbantartást és természetes öngyógyító mechanizmust. Ilyenkor megszűnik a fertőzés elleni küzdelem, a rákmegelőzés, a fehérjejavítás és a betegségek általános elhárítása. Ez logikus is, hiszen végső soron mi értelme betegségmegelőzésre vagy akár gyógyulásra pazarolni a test értékes energiáit, ha amúgy is mindjárt meghalunk, mert fegyvert fognak a fejünkhöz, vagy éppen a puma elől menekülünk.

Tartós stressz, tartós félelemérzés esetén megjelennek a betegségek. Például: alkoholizmus az értéktelenség tudata esetén, aranyér leterheltség és aggódás miatt, alacsony vérnyomás a felelősségtől való félelem esetén, cukorbetegség a szeretethiány és a múlt emlékei utáni sóvárgás miatt, csípő- és lábbántalmak az előrelépéstől való félelem, a tüdő betegségei az élet befogadásától,a tériszony a bukástól és a sikertelenségtől, a vesebetegség pedig az ember kapcsolatoktól való félelem esetén.

A magas kortizolszint egyik következménye az alvászavar. Alvászavar esetén azonban az idegrendszer nehezen tud átkapcsolni nyugalmi állapotba. Élettanilag ellazult állapotban, amikor a test nem arra figyel, hogy megússzon egy fenyegetést, bekapcsolódnak az öngyógyító mechanizmusaink. A test pedig csak akkor képes meggyógyítani önmagát, ha az elme és a test is el van lazulva.

Ez az ellazult, kikapcsolt állapot (alpha illetőleg theta állapot), amely az immunrendszert és az idegrendszert is erősíti, megtapasztalható a Craniosacralis terápia során, amikor a test szöveti szinten rendezi újra önmagát.

(Dr. Lissa Rankin Merj gyógyulni! című könyvének felhasználásával)

 

6. A kineziológia működési mechanizmusa: az izomtesztelés

Az izomtesztelés alapja az agy és az izmok közötti kölcsönhatás, kapcsolat.
Izomteszteléssel keressük meg azokat az életkorokat, melyek során olyan események történtek, amelyek okai a jelenbeli problémának. Minden, ami történik velünk egészen fogantatásunktól kezdődően, hatással van további életünkre, és azt agyunk tárolja.

Lehet, hogy tudatosan nem emlékszünk ezekre az eseményekre, azonban a testünk, a sejtjeink emlékeznek és reagálnak. A kineziológiai izomteszt módszere azon alapul, hogy a test mindenre emlékszik, és ez az információ elő is hívható.

Az eljárás arra épül, hogy egészen fogantatásunktól kezdődően minden, ami történik velünk, hatással van a további életünkre. Agyunk ezeket a hatásokat tárolja, és egy-egy kezelés során ezeket az adatokat “kérdezzük le”. A kineziológia módszerével azonosítható az energia elakadásának helye, melynek oldása csak úgy lehet tartós, ha egyidejűleg az egykori negatív érzelmi töltést semlegesítjük. A jelen csak a következményt mutatja meg, az ok a legtöbb esetben a múltban rejlik, ami a kineziológia módszerével deríthető fel.

 

 

7. Mi történik a kezelések során?

A kezelés célja a stresszoldás, hogy a jelenbéli stresszek és azok múltbeli kapcsolódásai oldódjanak elősegítve az öngyógyító mechanizmusok működését.
Anamnézis felvétele

Az első találkozás alkalmával részletes anamnézist veszünk fel. Ez tartalmazza a kliens személyes adatait, családi hátterét, családban előforduló jellemző betegségeket, a kliens születésének körülményeit (fogantatás, magzati kor, születés fázisai, koraszülés, túlhordás, születés módja, stb.), a gyermekkori történéseket (bölcsödébe, óvodába beszoktatás, betegségek, műtétek, stb.), továbbá a bejelentkezéskor aktuális problémák, életkörülmények, családi és munkahelyi viszonyok, kapcsolatok helyzetét.

A kezelés menete

Miután az anamnézis felvétele során körvonalazódtak azok az élethelyzetek, problémák, konfliktusok, amelyekkel kapcsolatban a kliens segítséget vár, az izomtesztelés segítségével kiválasztjuk azt a témát, amellyel a kezelés sorozatát kezdeni kell. Nem mindig az a legfontosabb a megoldandó problémák közül, amelyet a kliens annak gondol. A jó kineziológus mindig a gyökér okot keresi, és az ahhoz kapcsolódó stresszt oldja fel, ezzel segítve az arra épülő problémák megoldását is. Ezáltal indul be egy láncreakció, amely a külvilágban és a kliens életében elinduló változásokban nyilvánul meg.

Fontos a kezelés elején az ún. előtesztek elvégzése, ezzel ellenőrizzük a test és a teszteléshez kiválasztott izom energetikai állapotát. Ezután elengedhetetlen az engedélykérés, hiszen előfordulhat, hogy akár az adott személlyel, akár az adott problémával nincs engedélyünk dolgozni. Csak akkor dolgozhatunk együtt, ha arra kapunk engedélyt, melyet ugyancsak az izomválasz fog megerősíteni.

Ha van engedélyünk a közös munkához, az adott üggyel, problémával kapcsolatban pozitív módon meghatározunk egy célt, amely a vágyott állapotot jelenti a kliens számára. A kezelés során azt derítjük ki, hogy ennek a célnak az elérésében mi az a negatív stressz, életesemény, ami tudat alatti szinten gátolja a klienst.

Korregresszió segítségével deríthetjük ki, mikor blokkoltunk le egy olyan esemény folytán, amely ma is befolyással van ránk. Ez azt jelenti, hogy az izomteszt segítségével megállapítjuk azt az életkort, amelyben történt életesemény negatív hatása mutatkozik meg az adott üggyel, problémával kapcsolatban. Az ehhez kapcsolódó további szükséges és fontos információk is tesztelhetők. A negatív stresszt speciális energetikai és érzelmi korrekciók segítségével oldjuk fel, amelyek kiemelkedő hatékonysággal bírnak és sokszor gyors változásokat okoznak.

Mivel a módszer a probléma okát a gyökereknél keresi meg, és az oldás is itt történik, jövőnk már olyanná válhat, amilyenné tenni szeretnénk.

Feltárjuk azt is, hogy a megfogalmazott cél elérésének, megvalósulásának útjában állnak-e akadályok, ha igen, megvizsgáljuk, hogy ezeket hogyan lehet elhárítani. Megtervezzük azokat a fontos lépéseket is, amelyek elengedhetetlenek a cél megvalósulásához.

 

 

8. Milyen gyakran kell jönnöm kezelésre? Milyen hosszú egy kezelés?

Azt is izomteszttel állapítjuk meg, hogy ha további oldások szükségesek, mikor jön el azokra a legmegfelelőbb idő. Két kezelés között általában 2-4 hét telik el. Otthon elvégzendő megerősítő gyakorlatra is szükség lehet, amely segíti az új cselekvés, gondolkodás mihamarabbi beépülését az életedbe. Hogy pontosan milyen feladatot és mikor, milyen rendszerességgel kell elvégezned, szintén az izomteszt dönti el.
Az első alkalom 90 perc, az azt követő alkalmak 60 percesek.

 

 

9. Hány kezelésre lesz szükség?

Ez teljesen egyén-függő, a következő dolgokon múlik:

• mennyire áll készen a változásra
• milyen gyorsan képes változni
• mekkora, és milyen régóta áll fenn, vagy milyen mélyen gyökerező a probléma

Mivel azonban egy rendkívül hatékony módszerről van szó, a változás általában meglehetősen gyors (hetekben mérhető), és néhány alkalom (4-6) a legtöbb esetben elég egy-egy probléma megoldásához.

Fontos hangsúlyozni, hogy a változáshoz időre van szükség. Az évek, évtizedek óta fennálló problémák, állapotok 2 hét alatt nem fognak teljesen megoldódni, ezzel mindenkinek tisztában kell lennie.

 

 

10. A kezelés hatása

Az oldással feloldhatjuk a blokkokat és a viselkedésmintákat, továbbá egy egészen más életszemléletet sajátíthatunk el. Képesek leszünk a nézőpontváltás következtében másként rátekinteni, másként értelmezni az eseményeket, embereket, cselekedeteket. Közelebb kerülünk önmagunk és mások megértéséhez, ami egyfajta nyugalmat és békét hoz el az életünkbe.

Azáltal, hogy a régi, már egészséget is megrontó szenvedésmintákat egy új, használhatóra cseréljük, átalakuláson megyünk keresztül. Növekszik a vitalitás, a lelkesedés, az életöröm. Új célok, új lehetőségek nyílnak meg váratlanul, mert másképp kezdünk el gondolkodni.

  

 

11. Kinek javallott a kineziológia?

Bármely korosztálynak hatékony segítség lehet a kineziológiai oldás. A kineziológiai oldás gyermekek esetén is hatékonyan alkalmazható. Az érzelmi stressz oldásával segít olyan alapvető problémák leküzdésében, mint pl. a beilleszkedési vagy tanulási nehézségek és a kevés önbizalom. Kisgyermekeket szülőkön keresztül is lehet kezelni.

Ha az élet bármely területén elakadást érez, illetve bármilyen problémával, amiben pozitív változást szeretne elérni:

• tanulási nehézségek,
• koncentrációs zavar, figyelemzavar,
• életkori krízisek (óvodába szoktatás, szobatisztaságra nevelés, iskolakezdés, kistestvér születése, iskolaváltás, lakóhelyváltás, önértékelési problémák, serdülőkori, kamaszkori problémák, továbbtanulás, pályaválasztás, első szexuális élmény, párválasztás, házasság, válás, munkakezdés, munkahelyváltás, gyermek születése, családon belüli haláleset feldolgozása, klímax, nyugdíj),
• elvált szülők gyerekeinek problémái,
• párkapcsolati problémák,
• étkezési problémák, súlyproblémák,
• beszédproblémák,
• beilleszkedési nehézségek esetén,
• ha állandóan feszült, ideges, stresszes,
• ha gyakran érzi magát fáradtnak, nem tudja kipihenni magát,
• ha céljait nem tudja megvalósítani, vagy halogatja őket,
• ha tartósan rossz a hangulata, lehangolt, erőtlennek érzi magát,
• ha kényszeres gondolatokkal, szokásokkal küzd,
• ha rosszul alszik, alvászavarai vannak,
• ha kapcsolataiban problémák merültek fel, vagy nehezen tud kapcsolatot létesíteni,
• ha nincs elég önbizalma,
• ha úgy érzi, mások jobbak és értékesebbek,
• ha folyamatosan úgy érzi, hogy múltbeli események nyomasztják,
• ha nem tudja az indulatait megfelelően kezelni,
• ha nehezen kezelhető a gyermeke, vagy olyan problémákkal küzd, mint: ágybavizelés, körömrágás, magatartászavarok, tanulási, olvasási, szövegértési problémák (ilyen esetben előfordulhat, hogy együtt kell dolgozni a gyerekkel és a szülővel is),
• illetve ha “csak” önmagát szeretné jobban megismerni, megtalálni helyét ebben a világban
• bármilyen probléma esetén, amiben pozitív változást szeretne elérni!!!!
Miben nyújt segítséget?
A testi-lelki egészség és egyensúly létrehozásában és fenntartásában.
A vitalitás és energiaszint növelésében.
Az önbizalom és az önértékelés pozitív megerősítésében.
Kreativitásunk és képességeink kibontakoztatásában.
A céljaink elérését akadályozó belső akadályok felszámolásában.
A stresszek és félelmek kezelésében.
A kommunikáció és az önkifejezés útjában álló gátak feloldásában.
Döntéshelyzetekben, egyéni választásunk meghozatalában.
Kapcsolataink mélyítésében.
Munkahelyi, családi konfliktusok és szexuális problémák rendezésében.
Önmagunk megismerésében, tudatosságunk fejlesztésében és belső harmóniánk kialakításában.
Életminőségünk fejlesztésében.

Kapcsolodó linkek:
Craniosacralis kezelés
Acces Bars